Hur felanmäler jag?

Nedan hittar du olika felanmälningsformulär och rutiner/kontaktuppgifter för respektive ämnesområde.

Allmänna fel som rör fastigheten får du gärna felanmäla direkt till den tekniska förvaltaren CEMI, för att ärendet ska bli avhjälpt så snabbt som möjligt. Det går självklart bra att felanmäla till styrelsen också (se övriga felanmälningar här nedan), men då kan det ta längre tid att få ärendet ordnat.

Ekonomifrågor (t.ex. saknad hyresavi, ägandeandel, avgift/hyra, etc.)

Frågor som rör t.ex. ägandelandel i lägenheten, uteblivna avgiftsavier och andra ekonomiska frågor:

Kundservice & felanmälan: 08-617 76 00
E-postadress: kundservice@fastighetsagarna.se

Värme, vatten, el

Om du har problem med värme i din lägenhet, se till att du har luftat elementen. Om det inte blir bättre kan du kontakta styrelsen eller den tekniska förvaltningen. Du som är hyresgäst kan få hjälp med att lufta dina element av den tekniska förvaltaren.

Som bostadsrättsinnehavare ansvarar du själv för att åtgärda läckande vattenkranar och toalettstolar. Observera att du kan bli skadeståndsskyldig om fuktskada uppstår, så åtgärda så fort du upptäcker det. Tänk också på att ha droppskydd.

El anmäler du till ditt elbolag förutsatt att det inte är fel på elen i fastigheten.

Vår tekniska förvaltare är CEMI. Kontaktuppgifter finns på CEMIs webbplats.

Hissar

Rutin för felanmälan av hiss

Om du sitter fast inne i hissen, tryck på den gula klocksymbolen och håll knappen intryckt i minst 10 sek. tills någon svarar. Det är en telefon och du kan prata direkt med en larmoperatör hos hissbolaget.

Om du inte sitter fast inne i hissen, men det ändå är akut, kan du själv kontakta hissbolaget, S:t Eriks Hiss 08-522 258 00. Dom kommer att ställa frågor och göra en bedömning av situationen. Om någon sitter fast i hissen, är ärendet akut och därmed ett jourärende.

I andra, icke akuta fall, skall du göra en felanmälan, antingen här nedan och/eller i Facebookgruppen så beställer styrelsen reparation om vi inte kan lösa problemet själva.

Använd formuläret för att meddela styrelsen om problemet:

    Vilken adress gäller felanmälan?

    Är du en robot?

    Genom att skicka in formuläret samtycker jag till att informationen jag lämnar kommer att behandlas av BRF Engelsmannen4 och kommer användas för att lösa ditt ärende. BRF Engelsmannen4 kan komma att dela med sig av dina uppgifter till någon av föreningens leverantörer för att lösa ditt ärende.

    Bredband, TV & telefoni

    I första hand ska du göra felanmälan till din tjänsteleverantör, t.ex. ComHem, ViaSat eller motsvarande.

    För problem med bredband över fiber från stockholms stadsnät kontakta dem här https://www.stockholmsstadsnat.se/

    Om de inte kan lösa problemet, kontakta styrelsen.

    Nycklar och Aptus-brickor till bostäder eller garaget

    För borttappade nycklar/Aptus-brickor/-taggar, beställning av nya och för nyckelutlåning för t.ex. vattenavstängning – använd formulären på sidan Nyckelärenden.

    Observera att nyckelutlåning ska beställas 2 veckor innan utlåningsdatum. Läs mer på sidan Nyckelärenden.

    Lägenhet/allmänna utrymmen (teknisk jour)

    Vår tekniska förvaltare är CEMI. Felanmälan görs på CEMIs webbplats.

    Om ditt ärende är akut, exempelvis vid vattenläcka som kan orsaka stor skada, brandlukt, så kontakta CEMIs jour (08-18 70 00 – dygnet runt jour, akuta åtgärder kväll och helg). Ring också 112 om det råder akut fara, t.ex. vid misstanke om brand. Om ärendet kan påverka andra boende så informera gärna även styrelsen.

    Jourärenden debiteras den boende och/eller föreningen avseende jourärendets karaktär. Ringer man jour för icke-akuta ärenden (t.ex. en trasig lampa) står man för kostnaden själv. Jourärenden i lägenheten debiteras den boende.

    Beställ/ändra porttelefoni

    För att beställa eller ändra i porttelefonen så använder skickar du in ditt ärende på sidan för porttelefoni.

    Garaget på Holbergsgatan 92

    För icke akut felanmälan så kan det göras till Fastighetskötaren CEMI direkt på deras hemsida.

    Felanmälan CEMI

    Det går även bra att ringa dem på 0774-400 990 för att felanmäla.

    För akuta ärenden ring CEMI jour på XXX. Till exempel om en entrédörr eller garageportarna gått sönder.

    Övriga felanmälningar eller osäker på var du ska vända dig?

    Om ditt ärende är akut, exempelvis vid vattenläcka som kan orsaka stor skada, brandlukt, etc., går det självklart bra att ta kontakt direkt med någon i styrelsen. Namn på styrelsemedlemmar finner du på sidan Kontakt.

    Vår tekniska förvaltare är CEMI. Kontaktuppgifter finns på CEMIs webbplats.

      Du bor på:

      Är du en robot?

      Genom att skicka in formuläret samtycker jag till att informationen jag lämnar kommer att behandlas av BRF Engelsmannen4 och kommer användas för att lösa ditt ärende. BRF Engelsmannen4 kan komma att dela med sig av dina uppgifter till någon av föreningens leverantörer för att lösa ditt ärende.

      Senast ändrad 23 mars, 2024 kl 15:52