Hyresgäst
Som hyresgäst har du rätt att få hjälp av CEMI i din lägenhet för att åtgärda problem. Däremot har du som hyresgäst underhållsansvar i din lägenhet. Det innebär att enklare uppgifter ska du ta hand om själv, och du ska även vårda lägenheten (12 kap 24 § 1 st jordabalken (hyreslagen)). För överslitage och skadegörelse är du betalningsskyldig.
Saker som ingår i ditt ansvar:
- Ha en aktiv, giltig hemförsäkring
- Rensa golvbrunn
- Byta säkringar och lampor
- Byta filter till köksfläkten
Du kan få betala extra om du:
- Vid flera tillfällen inte är hemma på avtalad tid för ett möte med hyresvärden eller någon annan representant (t.ex. fastighetsskötare, tekniker och motsvarande)
- Tagit bort brandvarnaren
- Inte frostat av frysen
- Vatten-/fuktskada
Detta kan du t.ex. få hjälp med:
- Droppande kran
- Varmvatten saknas (brist i lägenheten)
- Icke-fungerande spis (brist i lägenheten)
- Tvättstugan inte fungerar (brist i lägenheten)
Hyresgästen är skyldig att underrätta hyresvärden om skada har uppstått. Sker in en underrättelse blir hyresgästen skyldig att ersätta den skada som uppkommer. Hyresgästen är också ersättningsskyldig för skada som uppkommer uppsåtligen eller genom vårdslöshet (oaktsamhet). En skada som uppstår genom en olyckshändelse är hyresgästen däremot inte skyldig att ersätta.
Undrar du över något kan du söka svar hos Hyresgästföreningen.